Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 16 z dnia 20.04.2010

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
W hołdzie ofiarom katastrofy
Żałobne nastroje i żałosne słowa
Requiem - wieczny odpoczynek
FIFArt do połowy
Unijne pieniądze na ścieżki rowerowe
Młodzież na Litwie
Nie bójcie się funduszu!
Wspólnie i twórczo
Sport, taniec i edukacja

Unijne pieniądze na ścieżki rowerowe

Lepiej późno niż wcale. Wreszcie rusza program budowy ścieżek rowerowych, o którym już niektórzy zdążyli zapomnieć. Chodzi o Transgraniczny Plan Działania w ramach programu Interreg IV A. Przypomnijmy, że o tej niemiecko-polskiej inicjatywie pisaliśmy pod koniec 2008 roku. 12 gmin po obu stronach Odry zawarło wtedy porozumienie w celu ubiegania się o środki unijne na tzw. infrastrukturę łączącą. Chodziło głównie o turystykę rowerową, czyli połączenie naszych tras z niemieckimi w celu lepszej komunikacji. Warunkiem ubiegania się o fundusze (zwrot do 85 proc. kosztów) było znalezienie partnera zagranicznego. Z naszej strony do projektu przystąpiło 8 gmin: Banie, Cedynia, Chojna, Gryfino, Kołbaskowo, Stare Czarnowo, Trzcińsko-Zdrój i Widuchowa. Projekty miały duży rozrzut kwotowy: od 2,6 mln euro w Kołbaskowie do 19,4 tys. w Cedyni. Trzeba dodać, że był to poniekąd w tym czasie program pilotażowy i było dużo różnego rodzaju niewiadomych, jak do niego podejść. Partnerem prowadzącym była niemiecka gmina Mark Landin w powiecie Uckermark. Mnożyły się problemy, bo każdy szczegół trzeba było uzgadniać, a to nie jest prosta sprawa, biorąc chociażby pod uwagę przepisy finansowe czy inne administracyjne ograniczenia.

Jednak jest pomyślny finał, bo 25 marca wspólny komitet monitorujący wspomnianego programu pozytywnie rozpatrzył złożone projekty. Niebawem nastąpi podpisanie umów, a potem przetargi i realizacja. Przypomnijmy, że Chojna budować będzie ścieżkę pieszo-rowerową przy murach obronnych. Wartość kosztorysowa dość znaczna, bo ponad 1 mln zł. Jeszcze większy projekt na około 1,3 mln zł mają Banie, gdzie powstanie 18 km trasy dla rowerzystów wraz z całą infrastrukturą (zatoczki, wiaty przystankowe itp.). Trasa zaprojektowana została w miejscu zlikwidowanej linii kolejowej. Bański odcinek przebiega od granicy gminy Gryfino do Swobnicy. Mniejsze przedsięwzięcie ma Trzcińsko. Tam budowana będzie rowerowa dróżka z tego miasta do Strzeszowa. Gryfino natomiast za nieco ponad 400 tys. zł ma wykonać całość prac projektowych (projekt budowlany, wykonawczy, mapki, kosztorysy itd.) wszystkich tras i ścieżek rowerowych na terenie gminy. Tam również zdecydowano się na poprowadzenie ścieżek w miejscu nieczynnych linii kolejowych.
(tw)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska