Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 05 z dnia 29.01.2013

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Przychodnia nie na sprzedaż
Mentalność najlepiej zmieniać przez portfel
Do Bania, a nie do Bań!
Kto rządzi w Chojnie?
Kryzys zaufania w obozie władzy w Chojnie
Kandydaci na radnego
W Cedyni nerwowo
Brunsberg na wystawie
Noworoczne podsumowania
Trunkowy zawrót głowy
Sport
Sprostowanie

Brunsberg na wystawie

Ozdobne elementy elewacji kościoła Mariackiego w Chojnie z typowymi
dla H. Brunsberga glazurowanymi cegłami
W Muzeum Historii Szczecina przy ul. Księcia Mściwoja II 8 oglądać można wystawę „Innowacja i tradycja. Hinrich Brunsberg i późnogotycka architektura ceglana na Pomorzu i w Marchii Brandenburskiej”. To przegląd twórczości tego wybitnego architekta późnego średniowiecza (ur. ok. 1350 r., zm. po 1428). Gotyk określa się często jako czas katedr, które powstawały wówczas w wielu miastach i niektóre z nich, wraz z innymi monumentalnymi kościołami, możemy podziwiać do dziś. Jednym z nich jest kościół Mariacki w Chojnie, odbudowywany od 20 lat wspólnie przez Polaków i Niemców. Jego autorem jest także Brunsberg (lub - jak twierdzą niektórzy badacze - architekci z jego szkoły). To jeden z nielicznych ówczesnych budowniczych, znanych dziś z imienia i nazwiska. Inne budowle Hinricha Brunsberga jako znakomite przykłady gotyku ceglanego, to m.in.: szczecińska katedra, kościoły: św. Piotra i Pawła w Szczecinie, Najświętszej Marii Panny w Stargardzie, św. Stefana w Gartzu, świątynia w Gubinie, kaplica Mariacka przy kościele św. Katarzyny w Brandenburgu. Prawdopodobnie z udziałem warsztatu Brunsberga powstał też ratusz w Chojnie i przebudowany Ratusz Staromiejski w Szczecinie, będący dziś siedzibą Muzeum Historii Szczecina, gdzie urządzono tę wystawę.
Charakterystycznymi elementami twórczości Brunsberga są glazurowane cegły (w kolorze zielonym widoczne na elewacji kościoła w Chojnie) i kształtki, dekoracyjne maswerki. Wystawę stanowią zdjęcia autorstwa Thomasa Vossbecka z Berlina oraz dwujęzyczne komentarze Dirka Schumanna. Organizatorem jest Niemieckie Forum Kultury Europy Środkowej i Wschodniej (Deutsches Kulturforum östliches Europa) z Poczdamu, od lat zajmujące się historią i współczesnością terenów, zamieszkiwanych kiedyś przez Niemców. Współpraca: Muzeum Narodowe w Szczecinie, Archidiecezja Szczecińsko-Kamieńska, Pommersches Landesmuseum Greifswald. Premiera wystawy miała miejsce we wrześniu w Brandenburgu. W Szczecinie można ją oglądać do 24 lutego (wtorek - piątek godz. 10-18, sobota i niedziela 10-16, bilety: 10 zł normalny, 5 zł ulgowy, w czwartki bezpłatnie). Potem zawita m.in. do Chojny, o czym będziemy informować. W połowie roku planowane jest wydanie katalogu, będącego poszerzoną wersją ekspozycji.
Chojeńskie Wrota Zmarłych z dekoracyjnym portalem
(tekst i fot. rr)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska