Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 22 z dnia 02.06.2015

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Kto zyskał w II turze wyborów?
Ścieżka z przeszkodami
Dalszy remont zamku w Swobnicy
Ministerstwo zatwierdziło statut muzeum
Poród mniej bolesny
Mistrzowie województwa znów z Bań
Gryfińskie tancerki nagrodzone w Słupsku
Program Dni Chojny
Średniowiecze w modzie
Święto dziecięcej piosenki
Mieszko wreszcie sprzedany
Sport

Ścieżka z przeszkodami

Dni Parków Euroregionu Pomerania zorganizowano w dniach 21-22 maja. Dofinansowane przez Unię Europejską polsko-niemieckie warsztaty odbywały się w hotelu Piast w Cedyni. Organizatorem był Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego.


Szczególnie interesujący był drugi dzień konferencyjny, gdy tematem wiodącym były perspektywy wykorzystania komunikacyjnego (turystycznego) dwóch kolejowych mostów granicznych: Siekierki po stronie polskiej i Neurüdnitz po niemieckiej. Temat nienowy, bo w sprawie przejścia turystycznego organizowano już wcześniej w ostatnich latach kilka spotkań, o czym informowaliśmy na bieżąco. Były też działania na szczeblu ponadregionalnym w kierunku usunięcia formalnej przeszkody udrożnienia trasy przez Odrę. Trudności się piętrzyły, bo mostowe obiekty to własność skarbu państwa i trzeba mnóstwo formalności i uzgodnień, aby przygraniczne gminy mogły wykorzystać mosty. Obecnie temat odżył w perspektywie kolejnej puli środków na projekty transgraniczne na lata 2014-2020. Pojawiła się realna szansa na duże dofinansowanie projektów (nawet do 85 proc.) z programu Interreg V A. Czy jednak dojdzie do sfinalizowania zamierzeń?

Otoczony piękną przyrodą most w Siekierkach nadal jest zamknięty, choć to jedna z największych atrakcji krajobrazowych regionu
Na razie nie ma powodów do optymizmu. Dlaczego? Głównie z dwóch powodów po stronie niemieckiej. O ile znikły przeszkody po naszej stronie, umożliwiające przejęcie torowisk i mostu przez gminę, to nasi sąsiedzi jeszcze z tym się nie uporali. Linia kolejowa jest włączona jeszcze formalnie w sieć państwowych dróg żelaznych i wyłączenie jej z tego rejestru może być nie takie proste. Ponadto torowisko na moście jest obecnie użytkowane przez prywatnego przedsiębiorcę, który uruchomił tam drezynową komunikację jako atrakcję turystyczną. Projekty transgraniczne zaś nie mogą być realizowane z prywatnym podmiotem. Taki stan rzeczy wyklucza ubieganie się o unijne dofinansowanie. W tej sytuacji przejęcie mostu w Siekierkach przez gminę Cedynia jest nierealne, bo byłby to bardzo kłopotliwy nabytek.

Dorota Janicka – dyrektorka Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego
Co dalej?
Prowadząca cedyńską konferencję dyrektorka Zespołu Parków Krajobrazowych Dorota Janicka na zakończenie spotkania nie mogła powiedzieć, jaki będzie najbliższy scenariusz. Chyba wszystko będzie zależało od partnerów niemieckich: czy z ich punktu widzenia to przedsięwzięcie jest celowe. Nasze gminy (Moryń i Cedynia) wyraziły chęć przejęcia zlikwidowanej linii kolejowej, a reprezentujący PKP Polskie Linie Kolejowe SA Mariusz Jankowski (odpowiedzialny za współpracę z samorządami) zapewniał, iż z nieodpłatnym przekazaniem nie będzie problemów. W Polsce postąpiono już podobnie z 800 kilometrami nieczynnych linii. Powiedział też – co jest istotne – że PKP demontuje jedynie tory, pozostawiając tłuczeń na torowiskach. Gdy się więc zamierza budować ścieżkę rowerową, wystarczy wyrównująca warstwa ziemi bądź innego materiału.

Jesteśmy gotowi
Polska strona przygotowała już pewien konkret. Szczeciński inżynier z Pracowni Projektowej Mostów Ryszard Jastrzębski przedstawił dwuwariantowy projekt adaptacji siekierkowskiego mostu na trasę pieszo-rowerową. Rewitalizacja, wraz z wykonaniem pomostu i nawierzchni do ruchu pieszo-rowerowego, kosztowałaby mniej więcej 4,6 mln zł w niższym standardzie, a w drugim wariancie o ponad 1 mln więcej. W tej cenie mieści się demontaż torów, czyszczenie i malowanie konstrukcji stalowych, renowacja podpór, budowa miejsc postojowych i wypoczynkowych przy moście, oznakowanie trasy itp. Ścieżka na mości mogłaby mieć szerokość od 2 do 3 metrów. Most ma 330 m długości.
Na projekty transgraniczne z Interregu V A przeznaczono 134 mln euro. To więcej niż w poprzedniej puli do 2014 roku. O budżecie programu z podziałem na poszczególne działy (gospodarka, kultura, sport, edukacja, komunikacja itd.) mówiła Iwona Komar z grupy roboczej Urzędu Marszałkowskiego. Pieniądze będą, ale czy da się po nie sięgnąć w naszym rejonie? Gdy z poprzedniej transzy Interregu budowano ścieżkę rowerową od Lubanowa do Swobnicy, mówiło się o potrzebie jej przedłużenia do granicy i połączenia ze szlakami rowerowymi naszych sąsiadów. Oby tak się stało. Gdyby nawet nie udało się z przeprawą mostową, to trzeba szukać sposobów, aby możliwie szybko wykorzystać szlak po torowisku, bo za 2-3 lata kompletnie zarośnie krzakami.

Uroki okolic Cedyni i Międzyodrza
Cedyńska konferencja nie ograniczała się jedynie do tematów związanych z rewitalizacją mostu. Burmistrz Cedyni Gabriela Kotowicz zaprezentowała walory swojej gminy, której 75 proc. terytorium znajduje się na obszarze Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. Jego pracownicy przedstawili uroki przyrodnicze na terenach Kostrzyneckiego Rozlewiska, szczególnie unikalne ptactwo. Z dużym zainteresowaniem spotkał się też wykład poznańskiego historyka Roberta Michalaka o budowie linii kolejowej Wriezen – Godków, mostach kolejowych oraz budowie strategicznej (dla celów militarnych), pontonowej przeprawie kolejowej w okolicy Siekierek.
Tekst i fot. Tadeusz Wójcik

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska