Dzisiaj jest czwartek, 13 grudnia 2018 r.
Transodra Online
Rocznik Chojeński
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 38 z dnia 18.09.2018

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Blue Velo - pierwsza odsłona
O drogach i szpitalu
Scena i życie
Diabeł i anielice
Rewitalizacja spichlerza, muzyka i żywa elewacja
Ks. Zalewski rezygnuje
Jest „Ładny dzień”
Sport

Blue Velo - pierwsza odsłona

Zgodnie z zapowiedziami, pod koniec sierpnia odbył się pierwszy oficjalny przejazd odcinkiem trasy rowerowej Blue Velo z Gryfina do Trzcińska-Zdroju. W wyprawie wzięło udział blisko 150 rowerzystów, w tym marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

W ramach wartego ok. 7 mln zł projektu powstało 11 km nowych tras, a te już istniejące, m.in. wykonana przez gminę Banie, zostały oznakowane i stworzyły łącznie blisko 45-kilometrowy odcinek z Gryfina do Trzcińska. Po drodze są piękne krajobrazy i takie atrakcje, jak np. Winnica Turnau w Baniewicach czy zamek joannitów w Swobnicy.


25 sierpnia o godzinie 10 peleton wyruszył spod gryfińskiego dworca nowo powstałym szlakiem w stronę Chwarstnicy. Jego budowa zakończyła się jeszcze w lipcu, ale trwały odbiory techniczne i oznakowanie. Odcinek biegnący przez gminę Banie powstał już kilka lat temu. Na sesji Rady Gminy 28 sierpnia radni zwracali uwagę, że na ścieżce pojawiają się już zniszczenia. Sekretarz gminy Jerzy Zgoda odparł, że te drobne są naprawiane na bieżąco, a większe stopniowo, bo wymagają większych kosztów (chodzi o wycięcie korzeni rozsadzających nawierzchnię i potem uzupełnienie ubytków).

Cały szlak Blue Velo na Pomorzu Zachodnim od Świnoujścia przez Szczecin do Kostrzyna liczyć będzie łącznie 275 km. Pod koniec roku powinny się zakończyć prace na trasach wzdłuż Zalewu Szczecińskiego: Dąbie – Lubczyna, Lubczyna – Modrzewie oraz Czarnocin – Skoszewo. W przyszłości wzdłuż Odry będzie można pojechać aż do granicy polsko-czeskiej szlakiem liczącym blisko tysiąc kilometrów.

- Po kilkunastu miesiącach od rozpoczęcia ambitnego projektu Zachodniopomorskich Szlaków Rowerowych doczekaliśmy się pierwszych efektów i otwieramy trasę, która otworzy dla rowerowych turystów południe naszego regionu. Głęboko wierzę, że inne regiony dotrzymają narzuconego przez nas tempa i trasa Blue Velo poprowadzi w przyszłości od Świnoujścia, aż do granicy z Czechami - mówi marszałek Geblewicz.
Jak informuje prowadzący inwestycję Urząd Marszałkowski, tylko do końca tego roku oddanych zostanie jeszcze kilka odcinków zachodniopomorskich tras. Trwa budowa odcinka z Siekierek do Trzcińska-Zdroju. Inwestycje są finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ oraz z Programu Interreg, a także wsparte środkami z budżetu województwa oraz poszczególnych gmin i powiatów. Budowa dróg rowerowych na terenie powiatu gryfińskiego jest najbardziej zaawansowana ze wszystkich Szlaków Rowerowych Pomorza Zachodniego.

Na nowej trasie. W środku marszałek województwa Olgierd Geblewicz, a obok wójt Bań Teresa Sadowska. W pierwszym rzędzie w środku radna Ewa Dudar.

Gryfińska radna Sejmiku Województwa Ewa Dudar powiedziała: - W Chwarstnicy spotkały się kluby rowerowe ze Szczecina, Gryfina, Bań, indywidualni rowerzyści oraz rodziny z dziećmi. Ten szlak rowerowy połączy południe i północ powiatu gryfińskiego. To daje nie tylko możliwości rozwoju turystyki rowerowej, ale także poznawania przez mieszkańców walorów przyrodniczych powiatu. Dzisiaj widać, że mieliśmy rację, przystępując do przygotowania i realizacji tego ambitnego projektu, który od koncepcji do realizacji powstał w trzy lata.

Odpowiedzialny za koordynację budowy tras rowerowych na terenie powiatu gryfińskiego Mariusz Sikora z Urzędu Marszałkowskiego stwierdził: - System oznakowania trasy w ramach Blue Velo informuje rowerzystów o odległościach do kolejnych miejscowości na trasie z Gryfina do Trzcińska-Zdroju. Na odcinku nr 20 Trzcińsko - Godków - Siekierki, dzięki współpracy m.in. z mediami, pozyskujemy informacje do opracowania i wykonania znaków informacyjnych o usługach w pobliżu trasy, np. sklepach, noclegach, restauracjach. Dzięki tym powstającym trasom powiat gryfiński zyska na popularności turystycznej. Będę cały czas podkreślał aspekt wykorzystywania tej trasy przez lokalnych przedsiębiorców, co wymaga w tym wypadku wsparcia dla lokalnego biznesu ze strony gmin i powiatu. Trasą rowerową można nie tylko wypromować gminę, ale i zarabiać, co jest elementem pobudzenia gospodarczego mieszkańców - mówi M. Sikora.
(rr)
fot. Urząd Marszałkowski

do góry
2018 ©  Gazeta Chojeńska