Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 05 z dnia 29.01.2019

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Ważny krok w stronę otwarcia mostu
Wybory burmistrza legalne, wybory radnego do powtórki
Śledztwo umorzone
Zachwycające „Paskudy”
Jubileuszowy „Rocznik” dedykowany jubilatowi
Chcą zmian w oświacie
Wiceburmistrz dyrektorem
W Mieszkowicach o ścieżkach
Sport

Ważny krok w stronę otwarcia mostu

Dużo pisaliśmy w ub. roku o ścieżce rowerowej biegnącej na naszym terenie w miejscu dawnej linii kolejowej. Jej malowniczy, 36-kilometrowy odcinek z Trzcińska-Zdroju do Siekierek otwarto jesienią. Cieszy ona mieszkańców i turystów, ale największa atrakcja dopiero przed nami. Otóż ścieżka dochodzi do dawnego mostu kolejowego na Odrze w Siekierkach. Od dziesiątków lat jest on zamknięty i ulega postępującej dewastacji. Jednak samorząd województwa kilka lat temu postanowił włączyć go do swych planów budowy ścieżek, zwłaszcza że przez 660-metrowy most (a w zasadzie dwa) można bezpośrednio dotrzeć do sieci niemieckich tras rowerowych. Dodatkową atrakcją ma być ulokowana nad mostem platforma widokowa. A jest tam na co patrzeć: rozlewiska Odry, rzadkie gatunki ptaków, wybujała dzika roślinność.

24 stycznia w siedzibie Sejmiku Województwa w Szczecinie podpisano umowę dotyczącą powstania tam ścieżki pieszo-rowerowej, czyli „przystosowania mostu europejskiego Siekierki – Neurüdnitz do ruchu turystycznego”. Partnerami są: z polskiej strony Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego, a z niemieckiej Urząd Gmin Barnim-Oderbruch. Ich przedstawiciele podpisali umowę. Obecni byli m.in.: wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego Bogusław Liberadzki, marszałek województwa Olgierd Geblewicz, wicemarszałek Jarosław Rzepa, dyrektor Urzędu Gmin Barnim-Oderbruch Karsten Birkholz, reprezentujący Zespół Parków Krajobrazowych Igor Szakowski, burmistrz Cedyni Adam Zarzycki.


– Ten most autentycznie łączy, i to nie tylko Polskę i Niemcy, Pomorze Zachodnie i Brandenburgię, ale i naszą ideę. Chcemy, by nasi mieszkańcy mogli się odwiedzać i poznawać, podróżując rowerem. Bardzo się cieszę, że w końcu udało się podpisać tę umowę. Było to możliwe dzięki wsparciu wszystkich tutaj obecnych. Most jest wciąż własnością PKP PLK, ale wojewoda wspiera nas w tym, by został skomunalizowany. W przyszłości obiekt będzie utrzymywany przez burmistrza Cedyni, ale my w tym pomożemy – powiedział marszałek Geblewicz.
Zmodernizowany obiekt będzie swoistą bramą do poznania tras rowerowych po obu stronach granicy. Całkowita wartość projektu wynosi 15,36 mln zł, z czego po polskiej stronie 7,38 mln. Przyznane unijne dofinansowanie z programu Interreg Va wynosi 3,6 mln euro. Partnerzy przygotowują teraz przetarg. Rozpoczęcie prac powinno nastąpić jesienią, a zakończenie zaplanowano na 2021 r.

Na wypadek opuszczenia mostu na czas remontu przez żyjącego tu puchacza (Bubo bubo) zaplanowano w trakcie prac działania ochronne poprzez zainstalowanie w promieniu 10 km sztucznych platform lęgowych. – Inwestycję wykonujemy z poszanowaniem środowiska. Z powodu wymogów środowiskowych prace budowlane będziemy mogli rozpocząć we wrześniu. Wierzę, że do tego czasu uda nam się wyłonić wykonawcę – mówi wicemarszałek Rzepa.
Zespół Parków Krajobrazowych Województwa i Urząd Gmin Barnim-Oderbruch wspólnie zmodernizują dwa liczące po 330 m odcinki mostu. Niemiecka część będzie wyremontowana w technologii umożliwiającej w przyszłości podniesienie przęsła dla celów transportu wodnego na Odrze. Warunkiem jest zawarcie w przyszłości odpowiednich porozumień międzyrządowych.

– Wpisujemy się w ten nurt przestrzeni dla kultury, społeczeństwa i gospodarki. Bierzcie i korzystajcie z unijnego Interregu, który gwarantuje 85 procent dofinansowania – powiedział europoseł Liberadzki.

– Nad tym projektem pracowaliśmy od 5 lat. Mamy piękne krajobrazy, wspaniałą naturę i dwie metropolie: Szczecin i Berlin. Nasi mieszkańcy uwielbiają aktywny wypoczynek. Ten most świetnie wpisze się w nasze trasy rowerowe, ale i umożliwi poznanie regionów – stwierdził dyrektor Birkholz. – Jest to dla mnie projekt osobisty, bo wielokrotnie tamtędy spacerowałem. To projekt symbolizujący Europę i europejskie wartości. To szansa na zaktywizowanie lokalnego potencjału, okazja do lepszego poznania siebie nawzajem, do spotkań. A więc do zobaczenia na moście! – dodał poseł Parlamentu Brandenburgii Marco Büchel.
W planach są również specjalne warsztaty dla lokalnej społeczności celem jak najlepszego wykorzystania potencjału turystycznego tej atrakcji. Powstanie także film reklamowy i promocyjne spoty w mediach.

To najdłuższy most na Odrze. Położony jest 77 km od Szczecina i 66 km od Bramy Brandenburskiej w Berlinie. Powstał w 1892 r., a ostatnie regularne pociągi przejechały po nim w 1945 r., kiedy to wysadziły go wycofujące się wojska niemieckie. Po wojnie został odbudowany wyłącznie dla militarnych celów Armii Radzieckiej. Od roku 2004 r. po obu stronach Odry czyniono starania o przywrócenie mostu do życia.
(tekst i fot. rr)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska