Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 22 z dnia 28.05.2019

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Wybieraliśmy europarlamentarzystów
Jest przetarg na most!
Artysta doceniony
1,6 mln zł na zabytki
Będzie remont wieży
Muzeum może wypełnić wielką lukę
Rekordowa akcja
Sport

Jest przetarg na most!

Tę inwestycję zapowiadaliśmy już parokrotnie - i nic dziwnego, bo będzie to jedna z większych atrakcji całego regionu. Chodzi o rewitalizację dawnego mostu kolejowego na Odrze w Siekierkach (gmina Cedynia). Dochodzi do niego otwarta jesienią ub. roku ścieżka rowerowa (na gotowym już odcinku z Trzcińska-Zdroju przez Jelenin, Godków, Przyjezierze). Most otacza bujna i różnorodna przyroda z rozlewiskami Odry na czele, a po remoncie będzie on stanowił połączenie z bogatą siecią dróg rowerowych w Niemczech (niektóre biegną tuż przy lewym brzegu rzeki).

Widok z nasypu (wyspy mineralnej) na polskie przęsła mostu
(fot. Igor Szakowski - ZPKWZ)

Inwestycję realizuje podległy Urzędowi Marszałkowskiemu Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego, który właśnie - po wielu latach starań i przygotowań - ogłosił 14 maja przetarg na przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego. Niemieckim partnerem jest Urząd Gmin Barnim-Oderbruch. Przedsięwzięcie ma wartość ponad 15 mln zł, z czego aż 85 proc. dofinansowane jest z pieniędzy Unii Europejskiej w ramach programu Interreg Va. Partnerzy zza Odry przygotowują przetargi na prace przy należącym do nich 660-metrowym moście zachodnim na samej Odrze (330-metrowy polski znajduje się nad jej rozlewiskiem). Zastosowana technologia umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła, by ułatwić cięższy transport wodny na rzece.

Nad ostatnim przęsłem polskiego mostu zaplanowano dwupoziomową platformę widokową, a że jest tam co oglądać i podziwiać, wie każdy, kto miał okazję być w tym miejscu w poprzednich latach, kiedy jeszcze było to możliwe i w miarę bezpieczne.

Projekt platformy widokowej na ostatnim polskim przęśle mostu

- To kolejny krok do stworzenia niezwykłej atrakcji dla naszych szlaków rowerowych, ale i pokazania, jak piękne jest południe naszego regionu. To projekt, który wpisuje się w nasze walory przyrodnicze i zamiłowanie do aktywnej turystyki. Ten most autentycznie połączy polsko-niemieckie pogranicze, Pomorze Zachodnie i Brandenburgię - podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz, nazywając tę inwestycję bramą do rowerowego pogranicza. Most będzie transgraniczną ścieżką pieszo-rowerową, wchodzącą w skład tworzonej obecnie wojewódzkiej sieci, łącząc Trasę Pojezierzy Zachodnich z systemem niemieckich i międzynarodowych szlaków rowerowych.
- Dolina Dolnej Odry to ostatni taki obszar w Europie pod względem wartości przyrodniczych. Występuje tu ponad 170 gatunków ptaków, w tym również tych unikalnych. Tu polują bieliki, występuje puchacz Bubo bubo. Inwestycję wykonamy z poszanowaniem środowiska, dlatego zbudowaliśmy dla tego gatunku specjalne platformy, na których na czas prac budowlanych będzie mógł zamieszkać - wyjaśnia wicemarszałek województwa Jarosław Rzepa.

Jeśli przetarg wyłoni wykonawcę (termin składania ofert mija 7 czerwca), to przekazanie placu budowy może nastąpić jeszcze we wrześniu, a prace zakończyłyby się na przełomie maja i czerwca 2021 roku. W czasie remontu planuje się warsztaty dla społeczności lokalnych, co ma im pomóc w wykorzystaniu powstającej atrakcji turystycznej. 

Most Siekierki-Neurüdnitz został zbudowany w 1892 roku i jest najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Ostatnie regularne pociągi przejechały po nim w 1945 r., a pod koniec II wojny światowej został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Z uwagi na strategiczne usytuowanie dla wojsk Układu Warszawskiego został odbudowany, ale był wykorzystywany tylko przez wojsko.
(rr)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska