Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 46 z dnia 11.11.2008

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Niepodległość
Święto z bocianami
Morzycko w V klasie
Fischbach za Nikitińskiego
Strefa i obwodnica
Włóczykij, czyli wszystkie drogi prowadzą do Gryfina
Włochaty z Amnesty International
Silny potrzebuje słabego
Sport

Strefa i obwodnica

Gryfiński radny Sejmiku Województwa Paweł Mucha
Gościem ostatniej sesji Rady Miejskiej w Gryfinie był radny Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego Paweł Mucha. W swoim wystąpieniu skupił się na działaniach gospodarczych w aspekcie tworzonej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w rejonie Gardna i planów budowy obwodnicy Wełtynia, która jest konieczna ze względu na wzmożony ruch pojazdów po wybudowaniu drogi szybkiego ruchu S3. Radny zachęcał samorządowców do wzmożonej aktywności przy przygotowywaniu projektów i dokumentacji, aby wyjść naprzeciw poczynaniom sejmiku, który sprzyja gryfińskim przedsięwzięciom. - Przy rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie to jest poważny atut - dowodził. Podkreślił, iż nie wyobraża sobie przejazdu przez Wełtyń bez obwodnicy. Namawiał też radnych do poparcia inicjatywy remontu w rejonie Radziszewa torowiska magistrali kolejowej Szczecin - Wrocław. Remont torów znacznie przyspieszyłby kursowanie pociągów do Szczecina. Radny przypomniał, że Gryfino stoi przed dużą szansą pozyskania pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego i zachęcał do startowania w konkursach, bo fundusze są ogromne, przekraczające 800 mln złotych.
Radny powiedział, iż do znudzenia na forum sejmiku porusza sprawę budowy obwodnicy i między innymi za jego przyczyną przyznano środki na prace projektowe. Podkreślił także, iż wszystkie opcje polityczne zgodnie opowiadają się za takim rozwiązaniem.

Nie tylko Wełtyń
Po wystąpieniu radnego sejmiku burmistrz Henryk Piłat dodał, iż ma na względzie nie tylko obwodnicę Wełtynia, lecz czyni usilne starania o wybudowanie obwodnicy Gryfina - od drogi wełtyńskiej do trasy w kierunku Chojny. Burmistrz ma nadzieję, że już w przyszłym roku ruszą prace projektowe przy pierwszym odcinku. Wspomniał, że w ten projekt mocno zaangażował się senator Jan Olech, organizując szereg spotkań z dyrekcją Dróg Krajowych. Obwodnica jest niezbędna, aby odciążyć centrum Gryfina (głównie ul. Łużycką), która po uruchomieniu trasy szybkiego ruchu mogłaby zostać zakorkowana.

Prezes o strefie
Roman Dziduch
Na sesji obecny był wiceprezes Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (w skład której wchodzi podstrefa w Gardnie) Roman Dziduch, informując o nowych możliwościach inwestycyjnych Gryfina, związanych z posiadaniem parku przemysłowego. Podkreślał dobrą lokalizację strefy (bliskość szczecińskiej aglomeracji i powstającej właśnie drogi szybkiego ruchu), co powinno przyciągnąć inwestorów. Dziduch powiedział, że KSSSE, łącznie z podstrefami, zarządza terenem o powierzchni 1200 ha i zapewne gdy tutejszy park zostanie uzbrojony, zainteresowanie inwestorów się zwiększy.
Radny Stanisław Różański spytał, jaka jest wizja zagospodarowania terenu i gwarancje, że nastąpi ożywienie gospodarcze na wzór Goleniowa. Dziduch odparł, iż nie może dać żadnych gwarancji, lecz jedynie odwołać się do analogicznych przykładów. - W podobnej sytuacji była przed laty Nowa Sól, gdy tworzono strefę. Obecnie zatrudnia się tam już około 1000 osób, więc tutaj też jestem spokojny, że tak będzie. Najlepszym ambasadorem i reklamodawcą dla innych będzie pierwszy zadowolony inwestor - dodał.
Tekst i fot. Tadeusz Wójcik

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska