Dzisiaj jest poniedziałek, 10 sierpnia 2020 r.
Transodra Online
Rocznik Chojeński
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 06 z dnia 09.02.2010

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Jak dotrzemy do S3?
Papież zgorszył antysemitów
Co to jest antysemityzm
Muzyka Włóczykija
Walentynki
BS chce się rozbudować
Mister Chojny
Nocny alkohol wzbudza protesty

Jak dotrzemy do S3?

W tym roku ma być oddana do użytku nowa droga ekspresowa S3 ze Szczecina do Gorzowa. Zaczynać się będzie od autostrady A6 (za zjazdem w Radziszewie - węzeł "Klucz"). Następnym węzłem będzie zjazd koło Gardna (gm. Gryfino). Kolejny zjazd i wjazd znajduje się koło Parnicy - tuż za Baniami. Wielu mieszkańców naszego powiatu skróci sobie tamtędy drogę nad morze czy na lotnisko w Goleniowie, bo ominie Gryfino i leżące za nim miejscowości: Czepino, Daleszewo, Radziszewo i in. Z kolei chcąc dostać się trasą S3 do Gorzowa (gdzie już funkcjonuje obwodnica miasta), mieszkańcy np. Chojny czy Trzcińska-Zdroju będą musieli wjechać na ekspresówkę na węźle "Myślibórz" za Renicami. Jednak żeby to zrobić, nieunikniony będzie przejazd przez cały Myślibórz, gdzie w centrum w godzinach szczytu bywają korki. Dlatego zainteresowani jesteśmy projektem budowy obwodnicy tego miasta.

Interpelację w tej sprawie złożył poseł Konstanty Tomasz Oświęcimski, którego biuro znajduje się m.in. w Chojnie. "Obecna trasa drogi krajowej nr 26 prowadzi przez centrum Myśliborza, które wpisane jest do rejestru zabytków" - napisał w interpelacji do ministra infrastruktury. "Średniowieczny układ urbanistyczny miasta charakteryzuje się wąskimi ulicami i kamienicami znajdującymi się bardzo blisko krawędzi jezdni. Ponadto zachował się we fragmentach pierścieniowy układ obwarowań miejskich, również wpisany do rejestru zabytków. Jest to jedyne miasto w Polsce, gdzie obowiązuje ruch lewostronny dla pojazdów ciężarowych. Taka decyzja została podjęta ze względu na katastrofalny stan zabytkowej bramy. To powoduje każdego dnia wiele sytuacji wprowadzających stan zagrożenia bezpieczeństwa na drodze i życia ludzkiego. Jakie działania może podjąć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w celu uruchomienia prac przy budowie obwodnicy? Czy Ministerstwo Infrastruktury lub GDDKiA monitoruje sytuację w Myśliborzu w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców i użytkowników drogi? Czy wydana została decyzja zezwalająca na budowę obwodnicy? Do kiedy jest ona ważna?" - pytał poseł.

Niedawno ministerstwo odpowiedziało na interpelację. Najkrócej można powiedzieć: wszystko zależy od pieniędzy, a pieniędzy brakuje. W przyjętym uchwałą Rady Ministrów 25 września 2007 roku Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012, obwodnica trafiła na listę rezerwową. Oznacza to, że zostanie wybudowana pod warunkiem zapewnienia dodatkowych środków. Jak pisze ministerstwo, "należy jednak podkreślić, iż GDDKiA podjęła działania zmierzające do realizacji tego zadania. Aktualnie prowadzone są prace przygotowawcze. 6 maja 2008 r. została wydana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych zgody na realizację inwestycji, natomiast 6 maja 2009 r. - decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wydana przez wojewodę zachodniopomorskiego. Od tej decyzji zostały złożone dwa odwołania: jedno przez osoby fizyczne, drugie przez Polski Związek Działkowców. Odwołanie osób fizycznych zostało rozstrzygnięte decyzją ministra infrastruktury z 2 listopada 2009 r., którą utrzymał zaskarżoną decyzję wojewody. Natomiast Polski Związek Działkowców 9 lipca 2009 r. cofnął odwołanie. W związku z powyższym minister infrastruktury wydał decyzję z 30 października 2009 r. umarzającą postępowanie odwoławcze. Reasumując, budowa obwodnicy zgodnie z przyjętymi harmonogramami uzależniona jest od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych".

A więc nie wiadomo, kiedy powstanie ta inwestycja. Jednak już w tej chwili, jadąc z Chojny do Poznania, najszybszą i najkrótszą trasą jest droga przez Myślibórz i Gorzów, a to dzięki oddaniu do użytku obwodnicy Gorzowa. Wcześniej szybsza trasa (choć nieco dłuższa) wiodła przez Mieszkowice, Kostrzyn, Słońsk i dalej przez Skwierzynę.
(rr)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska