Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 07 z dnia 12.02.2013

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Walentynki, Walentynki, Walentynki
Wyludniamy się - rekord na minusie
Złotodajny wiatr
Śmieciowe pytania
Od marca u nas telewizja cyfrowa
aleJAZZda jest!
Języki pogranicza
Kolejny gość odwiedzi kino Gryf
Zapraszamy na ławeczkę
Skończyć ze sportową fikcją
Sport

Śmieciowe pytania

Dużo pytań zadawali uczestnicy spotkania informacyjnego w sprawie nowych przepisów, dotyczących gospodarowania odpadami. Zorganizował je 6 lutego w Centrum Kultury w Chojnie Związek Gmin Dolnej Odry, który na naszym terenie zajmuje się wdrażaniem ustawy, a od 1 lipca będzie w imieniu gmin odpowiedzialny za odbiór śmieci.

O nowych regulacjach mówił Marcin Kleinowski z pilskiej firmy Business Communication Group, prowadzącej w naszych gminach kampanię informacyjną. Zaznaczył na początku, że przystępując do Unii Europejskiej, przyjęliśmy - oprócz miliardów euro - zobowiązanie do wprowadzenia nowych przepisów odnośnie gospodarki odpadami. Obowiązują już one w całej Unii, oprócz Polski i Węgier. Za niewdrożenie przepisów będzie nam grozić do 260 tys. euro kary dziennie. A wdrożenie jest konieczne, bo obecnie aż jedna trzecia mieszkańców Polski nie ma podpisanych umów na odbiór odpadów, stąd tyle śmieci ląduje na dzikich wysypiskach. Jak mówił Kleinowski, w nowej ustawie nie ma możliwości płacenia od ilości śmieci (tak jak jest teraz), bo nic by się nie zmieniło i nadal opłacałoby się wywozić część śmieci dla lasu. W naszych gminach przyjęto opłatę od osoby: 9 zł miesięcznie za śmieci posegregowane i 15 zł za zmieszane. Nie chodzi o osoby formalnie zameldowane, lecz faktycznie mieszkające w danym mieszkaniu czy domu. Żeby uniknąć podwójnego płacenia, właściciele i zarządcy nieruchomości powinni firmie obecnie odbierającej śmieci wypowiedzieć dotychczasową umowę, aby wygasła z końcem czerwca. Od 1 lipca śmieci może odbierać wyłącznie firma wyłoniona przez ZGDO w przetargu.

Do końca lutego trzeba złożyć w siedzibie ZGDO (w Chojnie przy ul. Jagiellońskiej 12) wypełnione deklaracje: ile osób mieszka w naszym mieszkaniu i czy decydujemy się na segregację śmieci (wówczas opłata będzie dużo niższa), czy nie. Deklaracje są dostępne w biurze ZGDO, a także w Internecie na www.zgdo.eu lub www.chojna.pl. Niestety, obecnie nie ma możliwości internetowego przesłania wypełnionej deklaracji. W budynkach spółdzielczych deklarację dostarczy administracja. Jeśli ktoś nie złoży deklaracji, to wyliczy mu się opłatę (na podstawie zapisu w ewidencji ludności) od osób zameldowanych i jak za śmieci nieposegregowane, a więc może ona wyjść dużo wyższa niż gdyby wyliczyłoby się samemu. Jeśli ktoś zadeklaruje segregowanie, a będzie wyrzucał śmieci zmieszane, to najpierw otrzyma upomnienie, a potem zostanie mu wyliczona opłata według stawki 15 zł od osoby. Pierwszą opłatę trzeba wnieść do 15 lipca. Nie będzie to opłata za usługę, lecz rodzaj podatku, dlatego trzeba płacić terminowo bez wezwania.
Wbrew przekazanej nam wcześniej przez ZGDO informacji, w blokach mieszkalnych pojemników do segregacji nie będzie musiała mieć każda klatka osobno, lecz będą mogły być one wspólne nawet dla kilku budynków.

Ostatnio z ZGDO wystąpił Myślibórz, gdyż okazało się, że straci ok. 1,5 mln zł dopłaty do swego składowiska odpadów. Chce przystąpić natomiast Stargard (gmina wiejska) i Krzęcin (powiat choszczeński). Rezygnację złożył kierownik biura ZGDO Janusz Gawroński, ale nie chciał podać nam przyczyn swej decyzji. Jeszcze przez kilka tygodni będzie pełnić swą funkcję.

W tym tygodniu zaplanowano kolejne spotkania informacyjne z mieszkańcami, sołtysami, prezesami spółdzielni, właścicielami i zarządcami nieruchomości: 12 lutego godz. 10:45-12:30 Stare Czarnowo, 13:30-15:15 Widuchowa, 13 lutego godz. 8:00-9:45 Moryń, 10:45-12:30 Mieszkowice, 13:30-15:15 Boleszkowice.
(rr)


A oto częste pytania, związane z nowymi przepisami:

- Wynajmuję mieszkanie od właściciela. Kto w takim wypadku wypełnia deklarację lub oświadczenie? Ja czy właściciel?
- Ty lub właściciel. Jednak w przypadku niezłożenia deklaracji lub niewłaściwego wypełnienia, zawsze odpowiada właściciel.

- Czy domek letniskowy jest nieruchomością zamieszkałą czy niezamieszkałą?
- Jest nieruchomością niezamieszkałą. Wypełniasz zarówno formularz deklaracji i oświadczenie przeznaczone dla właścicieli lokali niezamieszkałych. Na stronie 2 oświadczenia wpisujesz miesiące, w których powstawać będą odpady.

- Mój syn studiuje w Poznaniu i mieszka w akademiku. Czy powinien być ujęty w deklaracji?
- Tylko w tych miesiącach, w których przebywa w domu (np. w wakacje). W czasie nauki uwzględniony jest przez zarządzającego akademikiem. Pamiętaj, abyś w ciągu 14 dni od przyjazdu syna do domu na wakacje, zaktualizował swoją deklarację lub oświadczenie. Tak samo zrób w momencie, kiedy syn ponownie wyjedzie do Poznania.

- Jestem właścicielem mieszkania w Chojnie i domu jednorodzinnego w gminie Moryń. Ile deklaracji mam złożyć?
- Należy złożyć osobną deklarację (lub oświadczenie) na każdą nieruchomość.

- Mieszkam w bloku wielorodzinnym. Czy mogę opłatę wnosić razem z czynszem?
- Tak!

- W deklaracji wpisałem, że nie będę segregował śmieci. Chcę to zmienić. Jak mam to zrobić?
- Wystarczy zmienić deklarację. W części B zaznacz opcję „zmiana danych zawartych w deklaracji”, zaś w części G pkt 1 zaznacz opcję „selektywny”. Pozostałe dane wpisz tak samo jak we wcześniejszej deklaracji.

Wkrótce kolejne informacje.

W razie pytań:
• Zadzwoń do Biura Związku Gmin Dolnej Odry: tel. 91 461 50 88
• Zadaj pytanie e-mailem: [email protected]
• Skontaktuj się z pracownikiem swojego urzędu gminy

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska