Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 15 z dnia 09.04.2013

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Przedsiębiorcy na razie wyłączeni z nowych przepisów
Niemcy nadal chcą budować nowe przejście graniczne
Rzecznik zaniepokojony lokalizacją wiatraków
Nasze wilki policzone
Audyt w CK
Posterunek ocalał
Dyskusyjny przejazd
Jak to ze szkołami było
Bardzo inny Egipt
Powiatowa elita
MOS nie z OSiR-em
Sport

Jak to ze szkołami było

45 uczniów ze szkół powiatu gryfińskiego zainaugurowało w sobotę w Chojnie przedsięwzięcie pod nazwą „Kałamarz i ośla ławka”. Organizatorem jest Stowarzyszenie Historyczno-Kulturalne Terra Incognita w Chojnie. To cykl imprez, poświęcony historii szkół w naszym powiecie. Wspierani przez fachowców uczniowie przez kilka miesięcy zajmować się będą poszukiwaniem śladów historii szkolnictwa w swoich miejscowościach. Tematyka obejmuje m.in.: rolę szkół po 1945 roku, walkę z analfabetyzmem, tradycje szkolne, historię budynków (także powstałych przed wojną), drużyny harcerskie, udział w wykopkach czy zbieraniu stonki, czyny społeczne, formy indoktrynacji ideologicznej, kontakty międzynarodowe ze szkołami radzieckimi i wschodnioniemieckimi. Uczniowie będą m.in. rozmawiać z pionierami powojennego szkolnictwa polskiego i z byłymi uczniami, chcą gromadzić zdjęcia (także z albumów rodzinnych), dokumenty i przedmioty związane z życiem szkół, przeszukiwać szkolne i domowe archiwa.

Sobotnie warsztaty przeprowadzono w Gimnazjum im. Janusza Korczaka. Wykład wprowadzający, naświetlający tło historyczne, wygłosił dr Eryk Krasucki z Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego. Po prezentacji przykładowych archiwaliów młodzież podzieliła się na cztery grupy. Warsztaty multimedialne prowadził Krzysztof Koroński - konsultant ds. multimediów w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Przemysław Konopka - dziennikarz i publicysta (Terra Incognita), zaś warsztaty wystawiennicze - Paweł Miedziński i Marcin Ozga z Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie, a warsztaty dziennikarskie - Magdalena Ziętkiewicz (koordynatorka projektu) z Terra Incognita.

D. Porzezińska i K. Pośniak
Do pierwszej dekady czerwca trwać będzie realizacja zadań i przygotowanie finałowej publikacji. 11 czerwca w siedzibie Geoparku w Moryniu odbędzie się podsumowanie: poszczególne grupy zaprezentują efekty swej pracy: teksty dziennikarskie, nagrania, zdjęcia, wystawy, prezentacje multimedialne, filmy, spektakle teatralne itp. Do końca czerwca trwać będzie ruchoma wystawa, ponadto powstanie broszura i płyta CD.
W projekcie uczestniczą gimnazja: w Chojnie, Mieszkowicach, Moryniu i Widuchowej oraz Szkoła Podstawowa i ZSP w Chojnie. Rozmawiamy z Katarzyną Pośniak z I klasy chojeńskiego gimnazjum: - Zaraziłam się od taty zamiłowaniem do literatury. Uwielbiam pisać teksty, a także czytać, np. takie, jak w „Roczniku Chojeńskim” - powiedziała. Z kolei Dobrosława Porzezińska z gimnazjum w Moryniu mówi: - Z tego, czego nauczymy się teraz, będziemy czerpać przez całe życie. Mam tysiąc pomysłów na życie, a dziennikarstwo jest jednym z nich. Słowo bardzo przemawia do ludzi - uważa. Obie dziewczynki już po raz drugi uczestniczą w warsztatach prowadzonych przez Terra Incognita.

Tak liczny udział młodzieży przeczy pojawiającym się twierdzeniom, że bierze ona udział w tego typu wydarzeniach jedynie pod presją nauczycieli albo gdy widzi okazję opuszczenia lekcji. 45 uczniów poświęciło swój wolny dzień (sobotę), a niektórzy sami bardzo zabiegali w swoich placówkach o możliwość uczestnictwa.

Stowarzyszenie Terra Incognita serdecznie dziękuje dyrektor Gimnazjum im. Janusza Korczaka w Chojnie Wiolecie Jesiołowskiej za nieodpłatne udostępnienie na warsztaty pomieszczeń oraz sprzętu komputerowego i multimedialnego. Projekt został dofinansowany ze środków Starostwa Powiatowego w Gryfinie.
(tekst i fot. rr)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska