Transodra Online
Znajdziesz nas na Facebooku
„Gazeta Chojeńska” numer 04 z dnia 27.01.2009

Prezentujemy tu wybrane teksty z każdego numeru.
Wszystkie artykuły i informacje znajdują się w wydaniu papierowym.
Kandydaci na radnych w Chojnie
Wiadomo, gdzie. Nie wiadomo, kto
Nieprędko koleją pojedziemy prędko
Niemiecka praca o polskich przesiedleńcach
Wkrótce trzeci Włóczykij
Fundacja wyróżnia GDK
Stara-nowa hala coraz bliżej
Akademia na stoku
Sport

Nieprędko koleją pojedziemy prędko

Poseł Konstanty Tomasz Oświęcimski 4 grudnia zgłosił w sejmie interpelację w sprawie poprawy funkcjonowania ruchu kolejowego na trasie Wrocław - Rzepin - Chojna - Gryfino - Szczecin. "Stan dróg i położenie przygraniczne tej trasy powoduje, że coraz więcej osób korzysta z transportu kolejowego. Z pociągów w ruchu lokalnym korzystają mieszkańcy Mieszkowic, Boleszkowic, Chojny, Widuchowej, Gryfina. Na co dzień dojeżdżają m.in. do pracy w stoczni, na studia w szczecińskich uczelniach. Dawniej linią tą jeździły pociągi pośpieszne z południa Polski do Szczecina, Kołobrzegu i Świnoujścia. Dziś, poza sezonem letnim, nie ma komunikacji pośpiesznej, chociaż linia łączy takie miasta, jak Szczecin, Wrocław i Zieloną Górę. Powodem tych zmian jest zmniejszająca się prędkość maksymalna na szlaku. Zwiększenie prędkości przyczyniłoby się do skrócenia czasu przejazdu m.in. w obrębie aglomeracji szczecińskiej w kierunku Gryfina i Chojny oraz odciążenia zakorkowanej drogi Szczecin - Gryfino" - czytamy w interpelacji.

Ministerialna odpowiedź - podobnie jak na interpelację w sprawie drogowej obwodnicy Myśliborza (o czym pisaliśmy wcześniej), nie jest całkiem optymistyczna, gdyż projekt modernizacji znajduje się jako rezerwowy na liście projektów kluczowych. "Przewiduje się, że realizacja prac modernizacyjnych na tej linii możliwa będzie w latach 2012-2015" - dowiadujemy się. Dwutorowa linia pasażersko-towarowa ma 356 km długości i jest - jak to określono - o znaczeniu państwowym. Obecnie realizowany jest kontrakt z sierpnia 2008 r. z wykonawcą dokumentacji przedprojektowej. Chodzi m.in. o raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko z uwzględnieniem obszarów Natura 2000, materiały przetargowe na wybór wykonawcy dokumentacji technicznej, wnioski o jej dofinansowanie z Funduszu Spójności. Zakończenie tych procedur ma nastąpić 31 marca 2010 r.
Potwierdzono, że z uwagi na stan techniczny linii na całej długości występują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 30 km/h. Na odcinku Dolna Odra - Gryfino - Szczecin zakłada się przystosowanie torów do prędkości maksymalnej 120 km/h. Po kompleksowej modernizacji pociągi pasażerskie mają osiągać 160 km/h, a towarowe 120 km/h.
(rr)

do góry
2020 ©  Gazeta Chojeńska