Konsumenci mają pomoc
Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów w Gryfinie Waldemar Mejna 2 lutego podczas sesji Rady Powiatu przedstawił sprawozdanie ze swej działalności za ub. rok. W tym okresie zgłoszono do niego 494 sprawy, czyli niemal tyle samo, ile w roku 2003 (497). Spośród 455 przypadków typowo konsumenckich 271 dotyczyło umów sprzedaży przedmiotów, a 184 - umów wykonania usług. Tu najwięcej dotyczyło usług telekomunikacyjnych (57), ubezpieczeniowych (26), bankowych (23) i tzw. systemów argentyńskich (19). Odnośnie umów sprzedaży najczęściej skarżono się na wady obuwia (112), sprzętu RTV i AGD (32), wady okien i mebli (27) oraz nieruchomości (19).
Rzecznik udzielał konsumentom bezpłatnych porad o przysługujących im uprawnieniach. Pomagał też w przygotowaniu pism. W 44 sprawach prowadził mediacje między stronami sporu, a w 12 pomagał w prowadzeniu spraw w sądach. Kilkanaście razy sami przedsiębiorcy kontaktowali się z rzecznikiem, aby dowiedzieć się o swych obowiązkach wobec konsumentów. Ważnym i pozytywnym zjawiskiem jest korzystanie przez konsumentów z poradnictwa jeszcze przed zawarciem umowy lub zgłoszeniem reklamacji (głównie w przypadku usług finansowych i ubezpieczeniowych).
Sprawozdanie rzecznika zostało przez Radę Powiatu przyjęte.
(rr)